Bali - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Line Verweij - WaarBenJij.nu Bali - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Line Verweij - WaarBenJij.nu

Bali

Blijf op de hoogte en volg Line

01 Februari 2015 | Australië, Melbourne

Het is even een tijdje geleden dat ik wat geschreven heb. Ik zit nu in een bibliotheek in Melbourne en vanavond komt Bauke. Morgen blijven we dan nog een dagje in Melbourne en de dag daarna gaan we met de camper eerst over The great ocean Road en dan gaan we langs de kust naar Sydney. Echt super veel zin in! Het weer valt echter wel een beetje tegen. Het regent en het is vandaag maar 18 graden, maar volgensmij wordt het volgende week weer rond de 30 graden :) (Dit is ondertussen alweer twee weken geleden, maar ik kreeg geen tijd genoeg om mijn verhaal af te maken haha)

Ik zal eerst even wat vertellen over mijn tijd in Bali. De eerste week ben ik op surfcamp geweest in Canggu. We zaten met een stuk of dertig mensen in een villa. Het was echt super mooi en er zat een zwembad bij en je kon er lekker relaxen. Daar was ik best wel aan toe na mijn tijd in Zuid oost Azie. Ik vond het surfen heel erg moeilijk, maar het was wel leuk om te doen. Het surfen was meestal sochtends vroeg, dus de rest van de dag had je genoeg tijd om te lezen, te zonnen en een beetje in de stad rond te lopen.

Na deze week kwam Karlijn mij opzoeken. We begonnen onze rondreis in Kuta. Kuta is denk ik de meest toeristische stad op Bali. Elke 20 meter wordt er aan je gevraagd of je een hotel nodig hebt of vervoer. Het strand viel een beetje tegen, omdat ik er ontzettend veel afval in het water lag. Er waren wel erg veel winkels, dus we hebben goed kunnen shoppen :).

Daarna gingen we naar Lovina helemaal in het noorden van Bali. We gingen hiernaartoe vanwege de dolfijnen. Het was nog spannend of we deze dolfijnen wel te zien kregen, want het ging misschien niet door vanwege het weer. Het ging gelukkig wel door. We gingen de zee op in een heel klein bootje met grote golven (dus allebei zeeziek natuurlijk) en we zagen een aantal dolfijnen. Het was wel een beetje een maf gebeuren, omdat er wel tientallen bootjes in het water waren en als er dolfijnen te zien waren gingen alle boten er opeens keihard achteraan. Later hebben we ook nog een paar dolfijnen gezien in de boot naar Nusa Lembongan.

Na Lovina gingen we naar Ubud. Ubud is een superleuk stadje in het zuiden van Bali dat niet aan de zee ligt. De eerste dag zijn we eerst naar monkey forest geweest. Dit is een klein stukje bos waar veel apen leven. Ik had vantevoren niet zulke goede verhalen gehoord over de apen, maar het bleek heel erg mee te vallen. Als je maar geen eten bij je hebt is er niks aan de hand. S'avonds zijn we naar een Balinese dansvoorstelling geweest in het paleis. Heel bijzonder om te zien. Halverwege de voorstelling begon het opeens keihard te regenen, dus toen moesten we met z'n allen verhuizen naar een overdekt gedeelte. Het regende overigens erg veel op Bali, omdat we er waren tijdens het regenseizoen. De tweede dag hebben we een tour geboekt met een chauffeur. De chauffeur bracht ons naar een aantal plekken op Bali. We zijn naar twee verschillende tempels geweest en naar de rijstvelden. De rijstvelden waren echt super mooi en er waren bijzonder genoeg bijna geen toeristen. Daar hebben we een korte trektocht gemaakt. Als laatste gingen we naar een koffie en thee plantage. Daar hebben we een stuk of 20 verschillende koffies en thee geproefd. Ze hadden daar ook de Kopi Luwak koffie. Dit is 1 van de duurste koffies ter wereld, omdat er een heel process aan te pas gaat. Eerst worden koffiebessen gegeten door civetkatten. Het vruchtvlees wordt verteerd, maar de pitten kunnen later worden terug gevonden in de ontlasting van de civetkatten. Deze pitten worden gewassen, gedroogd en geroosterd. Door de fermentatie krijgt de boon zijn speciale smaak. Ik vond het wel erg leuk om deze koffie een keer te proberen, omdat ik dit rare verhaal ook een keer op school gehoord had. Ik vond de koffie trouwens niet heel erg bijzonder, maar ik houd ook niet zo van zwarte koffie (de kokoskoffie was wel heel erg lekker!).

Na Ubud gingen we door naar Candidasa. Candidasa is een klein plaatsje aan de kust. Daar verbleven we in een hotel, dus dat was vooral lekker aan het zwembad liggen.

En toen gingen we naar Gili Trawangan! De gili eilanden zijn echte bounty eilanden met witte stranden en een blauwe zee. Ik vond het echt geweldig. Hier hebben we een open water duikcursus gedaan in drie dagen. We begonnen met onze theorie. We vonden het nogal ingewikkeld, maar na drie dagen was alles heel erg duidelijk. S'middags gingen we voor het eerst duiken in het zwembad en begonnen we te oefenen met onze skills. Ik vond het in het begin echt doodeng. Ik had echt het gevoel dat ik niet meer wilde, maar toch doorgezet en uiteindelijk wel gelukt. De skills vond ik ook maar niks. Dat houd in dat je gaat oefenen wat je moet doen als er iets gebeurt onder water, dus als je niet meer kan ademen en je masker verliest etc. De tweede dag gingen we voor het eerst duiken in de zee. Dit vond ik totaal niet eng, want het enige wat je eigenlijk moest doen was ademen onder water. We hebben schildpadden, haaien, een zeeslang en veel kleine visjes gezien. S'middags hebben we nog wat oefeningen gedaan in het zwembad en daarna gingen we weer duiken in de zee. De laatste dag hadden we weer twee duiken in de zee en moesten we examen doen. We mochten alles samen doen, dus uiteindelijk hadden we maar drie vragen fout. Het waren drie nogal hectische dagen, maar ben wel super blij dat ik nu mijn padi open water cursus heb gehaald!. De laatste dag op Gili Trawangan was Karlijn jammer genoeg ziek. Ze voelde zich al niet zo lekker tijdens het duiken, dus die dag hebben we rustig aan gedaan.

Na Gili Trawangan gingen we naar Nusa Lembongan. Dat is een klein eilandje naast Bali en daar hebben we vooral heerlijk gerelaxt, dus vooral op het strand gelegen. Onze laatste bestemming was Sanur waar we gingen zwemmen met dolfijnen! Het was eigenlijk geen zwemmen, maar meer een soort of interactie. Was wel super leuk om een keer mee te maken, ookal vond ik het wel een beetje aan de korte kant. Je kreeg 40 minuten tijd in het water met een dolfijn, samen met nog 5 andere mensen.

En toen was het voor Karlijn tijd om naar huis te gaan en voor mij om verder te vliegen naar Sydney!



  • 11 Februari 2015 - 16:59

    Ilona:

    Hee Line,
    Leuk weer wat te lezen! Even geen heel mooi weer, maar misschien ook wel eens even lekker? ;) Ik las al op facebook dat jullie het duiken gedaan hadden. Lijkt me een erg mooie ervaring! In ieder geval heb je al aardig wat gezien en heel veel plezier met Bauke (ik weet niet of hij er nog is inmiddels).
    Liefs!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Line

Actief sinds 29 Aug. 2011
Verslag gelezen: 211
Totaal aantal bezoekers 8998

Voorgaande reizen:

10 November 2014 - 15 Mei 2015

Rondreis Azië en Australië en Nieuw-Zeeland

31 Augustus 2011 - 27 Januari 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: