Tweede week - Reisverslag uit Hämeenlinna, Finland van Line Verweij - WaarBenJij.nu Tweede week - Reisverslag uit Hämeenlinna, Finland van Line Verweij - WaarBenJij.nu

Tweede week

Door: lineverweij

Blijf op de hoogte en volg Line

19 September 2011 | Finland, Hämeenlinna

Deze week was het een stuk rustiger. Ik heb eindelijk een afspraak gehad met Matti. Hij is mijn begeleider voor het project. Bij die afspraak waren ook drie mensen van een onderzoekscentrum waar ik de opdracht voor ga doen. Dat onderzoekscentrum ligt in Jokoinen en daar ga ik ook een weekje heen om te kijken hoe het er daar aan toe gaat. Ook heb ik die dag de pilot plant gezien, wat best wel groot was en veel machines. Ze zijn ook erg hygiënisch. Ik moest van die dingen aan over mijn schoenen, een labjas en een petje op terwijl we alleen maar naar het kantoor van Matti gingen in de pilot plant. Het project lijkt me erg interessant. Het is wel een geheim project, dus ik mag er weinig over zeggen, maar het gaat over cottage cheese :)

Afgelopen donderdag had ik mijn eerste finse les. De taal lijkt echt helemaal nergens op, dus het is heel moeilijk om te leren. Het is gelukkig voor nederlands niet heel erg moeilijk om uit te spreken. S'avonds had ik mijn eerste saunaparty met alleen maar finnen en mijn duitse kamergenoot. Het was een feestje in een huis met een sauna. In Finland doen ze altijd hun schoenen uit voordat ze het huis instappen, zelfs bij feestjes als het toch al een puinhoop wordt. De mannen gingen eerst in de sauna en daarna de vrouwen.Na een hoop alcohol gingen ze aan de karaoke. Karaoke is echt ontzettend populair hier, maar je kon ze nauwelijks horen zingen! Maar het was erg gezellig en veel finnen kunnen goed engels, terwijl sommige finnen pas engels durven te spreken als ze dronken zijn.

Vrijdag ging ik met Miriam naar de film. De film was gewoon in het engels met finse ondertiteling. We gingen naar Cowboys and Aliens. Ik heb nog nooit zo'n vreemde film gezien! Toen we thuiskwamen hebben we nog een spelletje gespeeld met wat huisgenoten en hebben we nog een film gekeken.

Dit weekend gingen een paar huisgenoten op paddestoelenjacht. Er groeien erg veel paddestoelen in het bos, maar je moet natuurlijk wel weten welke je kan eten. Eén huisgenoot wist dat en heb daarom gister heerlijke soep gegeten met aardappels, paddestoelen en wortels. Er staat ook een appelboom achter ons huis, dus er wordt ook veel appelcake, appelcrumble en gecarameliseerde appel gemaakt in het huis!

Vandaag moet ik beginnen met literatuuronderzoek en krijg ik hopelijk mijn planning voor de komende paar weken!

  • 22 September 2011 - 18:43

    Marijke Verweij:

    Hallo Line,

    Leuk om te kunnen lezen wat je allemaal meemaakt en moet leren in Finland.
    Heel veel succes,
    Tiny en Marijke

  • 23 September 2011 - 04:10

    Smink:

    Zozo, aan de Finse taal! Knap hoor. Succes.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Finland, Hämeenlinna

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

08 Januari 2012

Estland en nog een keer lapland :)

09 November 2011

Helsinki en lapland

09 Oktober 2011

Tampere

19 September 2011

Tweede week

08 September 2011

Eerste week in Finland
Line

Actief sinds 29 Aug. 2011
Verslag gelezen: 164
Totaal aantal bezoekers 8992

Voorgaande reizen:

10 November 2014 - 15 Mei 2015

Rondreis Azië en Australië en Nieuw-Zeeland

31 Augustus 2011 - 27 Januari 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: